Vakon vezetünk

Hosszabb éjszakák, sötétebb nappalok. Ez jellemzi nálunk az őszi-téli hónapokat. A KSH adatai szerint a balesetek ilyenkor 7-8%-al nőnek.

Az autók biztonsági felszerelése, téli gumira váltás már elfogadott, azonban a megváltozott látási viszonyokkal nincsenek tisztában az emberek. Szürkületben, sötétben a szem a látásteljesítményének gyakran csupán 20%-án működik. Míg világosban jó tárgy és színlátásunk van, szürkületben és sötétben csak a formák, kontraszt és a mozgás alapján tájékozódunk.

Ennek oka, hogy sötétben és világosban más-más fényérzékelő receptorsejt érzékeli a külvilágot. Szürkületben egyik sem működik megfelelően. A megvilágított úttest pedig pont ebben a tartományban van. Ehhez hozzáadódik még egy kiemelkedő veszélyforrás: a káprázás. Sötétben a szembejövő járművek lámpájának megvilágítása mellett a nappali receptorsejt kezd el működni.

 

Amint elhalad mellettünk a világító jármű, rögtön sötétben kellene látnunk, azonban az éjszakai üzemmódú látásunk visszatéréséhez 0,5-3 sec idő szükséges.

A balesetek gyakran ebben a rövid „vakon vezetett” időszakban következnek be.

Taupert Szilvia dipl. optometrista – látásszakértő.

 

Mit tehetünk ellene?

Maga a tény, a korlátaink ismerete elővigyázatosabbá tesz, másrészt nagyon fontos, hogy megfelelő látásélességet biztosító szemüveggel üljünk volán mögé, hiszen a látásélesség 20-30%-os csökkenése akár felére csökkentheti a belátható útszakasz hosszát, megnövelve ezzel a fékezés eredménytelenségét.

Jelentkezz be a 7 Lépéses Taupert Szemvizsgálatra